Elektronikus vizsgaidőszak a GyTK-án (1. rész): A Gyógyszerhatástani Tanszék tapasztalatai

2020. június 5.

A 2020-as év globális mértékű kihívások és nem várt események elé állította a világot, és így a 2019/2020 tanév második szemeszterét is. A járvány teljes mértékben megbolygatta a minden napi életet, a gazdaságot, a munkahelyek rutinszerű GDP-termelését és az oktatást is. Azonban, ahogy a társadalom működéséhez szükséges szegmensek elkezdtek adaptálódni a fennálló körülményekhez, úgy a felsőoktatási intézmények is előálltak egy olyan – részben – merőben új oktatási formával, amely nem kívánja meg a hallgatók és az oktatók egy valós térben történő együttes jelenlétét. A távolléti oktatás révén megoldhatóvá vált, hogy a vírus következtében ne álljon meg se a magyar, sem pedig a külföldi programban résztvevő hallgatók képzése.

A különböző digitális platformokon kivitelezett online előadások, szemináriumok mind-mind sikeresnek és eredményesnek bizonyultak, még a gyakorlatorientált tantárgyak pótlására tett kísérletek eszközeként is szolgálhatott egy-egy elektronikus platform. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a gyakorlati képzést – főleg olyan tudományok és diszciplínák kapcsán, mint az orvos- és a gyógyszerésztudomány – némileg, vagy nagyon speciális szimulációs programok és szoftverek segítségével lehet valamilyen mértékben pótolni digitális közegben.

A számonkéréséket és a vizsgákat viszont már annál könnyebben implementálták a felsőoktatási intézmények, így a Gyógyszerésztudományi Kari is, ahol már a hivatalos távolléti oktatás első hetében sikeres elektronikus szakdolgozat védéséket bonyolítottak le, online videóértekezlet formájában. A digitális vizsgaidőszak új kihívások elé állította a GyTK Intézeteit, amelyek vezetői beszámolóit szeretnénk megosztani mind a Kar oktató kollégáival és munkatársaival, mind pedig a hallgatókkal. A szakmai tájékoztatók egyrészt reflektálnak a jelen helyzet által megkövetelt digitális vizsgaidőszakra, annak eredményeire és tapasztalataira, másrészt betekintés nyújtanak abba, hogy Karunk egyes szervezeti egységei miként kezelték a távolléti oktatás ezen szakaszát, illetve, hogy milyen megoldásokkal és alternatívákkal operáltak a számonkérési időszak során.

A Gyógyszerhatástani Tanszék úgy értékelte az első online vizsgaidőszakot, hogy: „Szerintünk az online vizsgák eddig rendben mentek. Mindenkinek új ez a helyzet, az oktatók ugyanúgy izgultak/izgulnak az első vizsgák alkalmával, mint a hallgatók.”

Ahogy a legtöbb oktató és intézet, úgy a Gyógyszerhatástani Tanszék is tartott a vizsgacsalásoktól, azonban úgy vélekedtek, hogy a félelmeik utólag, talán kissé túlzóak voltak. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az új helyzet, a stressz, a technika és az időkorlát szinte teljességgel kiiktatták a csalás lehetőségét. Prof. Dr. Pethő Gábor, tanszékvezető kiemelte, hogy a rendszer korlátai ellenére is mind a hallgatók, mind az oktatók jól vették ezt az akadályt. Továbbá úgy véli, hogy az írásbeli elektronikus vizsga Teams kerete egyfajta biztonságérzetet adhat a hallgatónak, hogy nincs egyedül, probléma esetén van kihez fordulni.