Egy virtuális gyógyszertár szimulációban érezhettük magunkat: X. pécsi „Betegtanácsadás és gyógyszerészi gondozás a gyakorlatban” verseny

2020. november 18.

Koronavírus járvány, korlátozó intézkedések, egyre rövidebb nappalok árnyékolják be 2020 utolsó légvételeit, de az élet a pécsi Gyógyszerésztudományi Karon és máshol sem áll meg. Idén is megrendezésre került a Gyógyszerészeti Intézet szervezésében a X. pécsi „Betegtanácsadás és gyógyszerészi gondozás a gyakorlatban” elnevezésű verseny, amelyet rendhagyó módon az ismert pandémiás nyomás és kockázatok mellett online tartottak meg.

A verseny célja, hogy lehetőséget adjon a vállalkozó szellemű végzős gyógyszerészhallgatóknak, hogy megmutassák, hogy az egyetemen és a gyakorlati képzőhelyen megszerzett ismeretanyagot sikeresen sajátítottátok el és képesek a közforgalmú gyógyszertárak életében előforduló esetek eredményes és szakmailag is helyes megoldására.

Idén további kuriózumnak számított az a tény, hogy a gyógyszerészhallgatók versenyre való jelentkezése önkéntes alapon valósult meg, tehát az Intézet nem tette kötelezővé a Gondozási versenyként is emlegetett megmérettetésen való részvételt. Ennek ellenére meglepően sok, 9 gyógyszerészhallgató is úgy döntött szembe néz a szimulációs gyógyszertári szituációkkal.

A zsűri elnöke: Dr. Télessy Istvánc. egyetemi docens

A zsűri tagjai:

  • Dr. Bodor Attilaszakgyógyszerész
  • Dr. Fittler Andrásegyetemi docens, dékánhelyettes
  • Dr. Ságiné dr. Polics Évafőgyógyszerész, c. egyetemi docens
  • Dr. Závodi-Fábián Szilviaszakgyógyszerész.

A versenyzők: Andor Virág; Dóra Gábor; Jäger Kata; Lukács Kamilla; Rajj Réka; Sali Nikolett; Sebestyén Dániel; Singer Judit és Vizeli Mária magyar programos hallgatók.

Ukrán recept, orrcseppfüggő, vehemens beteg: Váratlan és valós helyzetek

A verseny lényegében egy gyógyszertári szimuláció, amelyben a versenyzőknek különböző, könnyebb és nehezebb attitűdű beteggel és azok igényeivel kell szembesülniük és megoldaniuk a problémát úgy, hogy mindeközben figyelnek a betegkommunikációra is. A verseny lehetőséget kínált a hallgatóknak arra, hogy a gyakorlati gyógyszertári munkájuk teljesítményét értékeljék, illetve, hogy videón rögzített expediálásukat visszanézhessék.

A gyógyszertári környezetet autentikus elemekkel, például táraasztallal, azon elhelyezett gyógyszerekkel és számítógépen telepített gyógyszertári programmal teremtették meg, valamint a Microsoft Teams programon belül patika hátteret állított be valamennyi versenyző. A generált patika környezetben lejátszódó szimulációkban végzett hallgatók, gyógyszerész kollégák Dr. Varga Mátyás, Dr. Kónyi Csongor és Dr. Héher Péter segítették a verseny minél élethűbb imitálását.

A versenyzők idén – a Gyógyszerügyi ismeretek 3. és 4. tárgyak keretében tanult, vény nélküli expediáláshoz kapcsolódó bármely témából kaptak – egy OTC és egy (a gyógyszertári gyakorlatban előforduló) vényköteles készítmény expediálásával kapcsolatos szituációt.

A 9 hallgató 3 blokkban oldotta meg a szituációkat, amelyekben előfordult több olyan eset is, amelyből szakmailag is profitálhattak a versenyzők. Például egy ukrán receptben felírt 3 doboz 30 darabos Frontint szeretett volna kiváltani a beteg, de csak egy dobozzal kaphatott a versenyző gyógyszerészhallgató szerint, akivel vitába szállt a beteg, aki egyébként mindig megkapta ezelőtt a 3 doboz Frontint Ukrajnában.

Rajj Réka versenyző, első helyezett felhívta a figyelmet egy nem szűnő orrdugulásos szituáció kapcsán az orrcseppfüggőség jelenségére, valamint nem egy olyan betegprofillal érkeztek a gyógyszerész kollégák, akik személyisége nem éppen a legegyszerűbb eset ezzel is gyakorolva az olyan éles szituációkat, amelyekben igenis találkozhat indulatosabb, makacsabb beteggel a gyógyszerész. A legjobb és legreálisabb szituációk során a résztvevő úgy érezhette magát mintha valóban egy gyógyszertári jelenet zajlana le a szeme előtt.

  1. helyezett: Rajj Réka
  2. helyezett: Sebestyén Dániel
  3. helyezett: Vizeli Mária

A zsűri szerint fontos, hogy a hallgatók fejlődjenek abban, hogy miközben tájékoztatnak egy beteget képesek legyenek gépelni is ezzel párhuzamosan, beütni a rendszerbe a gyógyszert vagy például az esetleges mellékhatásoknak utána nézni. Tehát szubsztanciális a patikában sokszor tumultus miatt megkövetelt multifunkcionalitás elsajátítása. Továbbá konklúzióként megfogalmazódott az a tézis miszerint mindennél fontosabb, hogy a beteg „nyelvén” kommunikáljon a gyógyszerész. A szakember javaslatait, tanácsait és tájékoztatását sokkal jobban fogja megfogadni és elfogadni a beteg, ha ő maga is érti az ok-okozati összefüggéseket laikusok számára is érthető módon.

Karunk nevében gratulálunk a versenyzőknek az elért eredményeikért és a hallgatóknak, amiért önkéntesen jelentkeztek, hogy kipróbálják magukat különböző szimulációs gyógyszertári szituációkban!